Granty indywidualne realizowane na wfpik uam
- Grant Wyszehradzki pt. Your name is your history – Personal names as common cultural heritage of the V4 region, realizacja do 31/03/2024. Wnioskodawca: Eötvös Loránd University (ELTE) z Budapesztu, partnerzy z Polski (koordynator: Justyna Walkowiak, wykonawcy: Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, Karolina Galewska), z Czech (Instytut Języka Czeskiego Akademii Nauk Republiki Czeskiej) i Słowacji (Uniwersytet Konstantyna Filozofa w Nitrze). Strona programu grantowego: https://www.visegradfund.org/apply/grants/visegrad-grants/, strona projektu: https://nyelvtort.elte.hu/your-name-is-your-history?m=7699.
- Genologia onimiczna. Nazwa własna w procesie jej generowania nr 3760/B/H03/2011/40, 2011-2013 (kierownik projektu – M. Rutkiewicz-Hanczewska).
- Procesy aktualizacji nazw własnych i pospolitych w obrazie zaburzeń językowych pochodzenia neurologicznego (afazja, dyspragmatyzm, zaburzenia języka w chorobach neurodegeneracyjnych) nr UMO-2011/01/B/HS2/02479 2011-2016 (kierownik projektu – M. Rutkiewicz-Hanczewska).
- Przywracanie zabytkowych polskich nazw za pomocą map (na przykładzie Pojezierza Wałeckiego) nr 0123/NPRH2/H12/81/2012 (zewnętrznym) 2013-2015 (główny wykonawca – M. Rutkiewicz-Hanczewska).
- Historia nazwisk polskich na tle społecznym i obyczajowym 1795-1914 nr 11 H 11 009080 (kierownik projektu M. Rutkiewicz-Hanczewska).
- Wsparcie rozwoju szkół z powiatu średzkiego poprzez pilotażowy system doskonalenia nauczycieli dla sieci współpracy i doskonalenia grupy logopedów szkolnych – wykłady w ramach projektu (M. Rutkiewicz-Hanczewska).
- Edukacja dla integracji – program podniesienia poziomu kształcenia językowego dzieci i młodzieży romskiej (PO KL 01.03.01.-179/09) współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (współudział w projekcie – M. Rutkiewicz-Hanczewska).
Granty zbiorowe realizowane na wfpik uam
- Projekt „Uniwersytet Jutra – zintegrowany program rozwoju Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu” (nr WND-POWR.03.05.00-00-Z303/17) (2018-2021). Celem projektu jest „modernizacja oferty edukacyjnej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i dostosowanie jej do wymogów rynku pracy” oraz nowoczesne zarządzanie dydaktyką z wykorzystaniem e-learningu i Intranetu.
Pracownicy Zakładu Leksykologii i Logopedii w ramach projektu:
– stworzyli i wyposażyli w pomoce naukowe Laboratorium Logopedyczne (sala 222),
– utworzyli w bibliotece WFPiK dział „Umysł, język, edukacja” i zaopatrzyli go w kilkadziesiąt publikacji książkowych z zakresu logopedii,
– zmodernizowali programy nauczania wybranych przedmiotów obligatoryjnych na studiach 1 i 2° na specjalności logopedycznej oraz umieścili je na platformie Moodle,
– stworzyli możliwość wzięcia udziału studentom w kilkudziesięciu szkoleniach logopedycznych, m.in. z komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC), dysfagii u dzieci i dorosłych, wczesnej interwencji logopedycznej, dysfagii u dzieci i dorosłych, wczesnej interwencji logopedycznej obejmującej zaburzenia odruchów oralnych u dzieci oraz ankyloglosję u niemowląt i małych dzieci, poznali podstawy terapii neurobiologicznej, sposoby stymulacji mechanizmów lewopółkulowych, zapoznali się ze zestandaryzowanymi narzędziami logopedycznymi (KORP, KORP – terapie KOLD, KOLD – terapie, KOGS),
– stworzyli możliwość wzięcia udziału studentom w krajowych stażach.
2. Projekt PO KL „Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji informatycznych oraz informacyjno-medialnych)” (2009-2015), z funduszu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV, „Szkolnictwo wyższe i nauka”; Działanie 4.1, Podziałanie 4.1.1 „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”.
Pracownicy w ramach projektu:
– zmodernizowali programy nauczania wybranych przedmiotów obligatoryjnych na studiach 1 i 2° na specjalności logopedycznej i nauczycielskiej oraz umieścili je na platformie Moodle (E. Kaptur),
– zmodernizowali sylabus zajęć pt. Sztuka wystąpień publicznych oraz elementy retoryki na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej (E. Kaptur),
– wyposażyli bibliotekę WFPiK w kilkadziesiąt publikacji książkowych z zakresu logopedii,
– stworzyli możliwość wzięcia udziału studentom w krajowych stażach (związanych z logopedią),
– współorganizowali cykl spotkań zatytułowanych Człowiek wśród znaków (wykłady związane z szeroko pojętym komunikowaniem się) (J. Sławek),
– zaprosili wykładowców z różnych dziedzin (pedagogika Montessori, logopedia) na gościnne wykłady przeznaczone dla studentów specjalności logopedycznej,
– przeprowadzili cykl warsztatów i wykładów dla uczniów szkół ponadpodstawowych (E. Kaptur, J. Sławek).